نور آفتاب و سرطان پوست


 

نویسنده: دکتر رضا قهستاني*




 
هواي آفتابي، نعمت بزرگي است که شايد خيلي از کشورهاي دنيا از آن محروم باشند ولي بايد به ياد داشته باشيد که در ايران که اغلب هواي آفتابي داريم، به خصوص در مناطق کويري و جنوب کشور بايد خيلي نسبت به سرطان پوست حساس باشيم.
سرطان پوست شايع‌ترين سرطان دنياست ولي خوشبختانه مرگ و مير ناشي از آن کم و پيشگيري آن خيلي ساده‌تر است. به راحتي مي‌توانيم با شناسايي خال‌هاي پوستي و برداشتن‌ به‌موقع آنها و رعايت دستورات ساده حفاظت در برابر آفتاب، از بروز سرطان پوست پيشگيري کنيم. دقت کنيد که هر ضايعه پوستي و زخم بايد ظرف چند هفته خوب شود و اگر در نقاطي مانند صورت قرار داشته باشد، روند بهبود زودتر از پاهاست. اگر متوجه شديد که زخم شما خوب نشده و يا وسعت آن در گذر زمان بيشتر هم شده است حتما بايد با متخصص پوست مشورت کنيد. چون برعکس ديگر سرطان‌ها که سايز نخود شدن توده سرطاني مشکل حادي نيست اما سرطان پوست از نوع ملانوم در اين سايز اغلب مرگ‌آور است. فقط مي‌خواستم اهميت موضوع را درک کنيد و براي چکاپ پوست خود حتما با متخصص پوست مشورت کنيد، به خصوص اگر محل زندگي شما آفتاب زيادي دارد، مراجعه ساليانه داشته باشيد و از پزشک‌تان بخواهيد از سر تا نوک پا بررسي شويد. به خصوص براي پيشگيري تاکيد مي‌کنيم که بچه‌ها را در ساعات پيک آفتاب که 10 صبح تا 4 بعدازظهر است، براي بازي به بيرون منزل نفرستيد.

پوشيدن دستکش، لباس آستين‌دار و کلاه لبه‌دار(لبه حدود 7 سانتي‌متر)، عينک و همچنين استفاده از ضد‌آفتاب را فراموش نکنيد. امروزه ثابت شده که اگر بدن فردي 60 ساله پر از لکه‌هاي پوستي سرطاني از نوع سلول‌هاي بازال باشد حتما در بچگي بسيار در آفتاب بوده است. براي ايران ضدآفتاب‌هاي با SPF 30 تا 50 مطلوب است. اگر بالاتر از 50 باشد، نشانه حساسيت بهتر نيست و از 15 نيز نبايد کمتر باشد. خطر ابتلا به نوع ديگري از سرطان پوست در مشاغل در معرض آفتاب مانند کشاورزان بيشتر است و بايد حتما براي تشخيص و درمان به موقع با متخصص پوست مشورت کنند.

پي نوشت ها :
 

*متخصص پوست و مو

منبع: www.salamat.com